Σάββατο, 16 Φεβρουαρίου 2013

Στον Αχελώο ρέουν ..."ευρώ" για τους Μεγαλοεργολάβους!





Η συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ προωθεί την εκτροπή του Αχελώου!
Για πολλοστή φορά και παρά το "αιφνίδιο" αίτημα της Κυβέρνησης για να αναβληθεί, συζητήθηκε σήμερα (χθές 15-2-13) στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) το ζήτημα της εκτροπής του Αχελώου ποταμού στο Θεσσαλικό κάμπο. Η φαραωνική εκτροπή του Αχελώου απασχολεί το ΣτΕ εδώ και 22 χρόνια, καθώς η πρώτη προσφυγή εναντίον της κατατέθηκε στο δικαστήριο το 1991. Στο μεταξύ, όλα αυτά τα χρόνια, αμέτρητα εκατομμύρια ευρώ έχουν καταλήξει στις τσέπες των Μεγαλοεργολάβων, που παρουσιάζουν την Εκτροπή του Αχελώου ως έργο ...Πράσινης Ανάπτυξης!
Με το επιχείρημα ότι ...επανασχεδιάζεται και αλλάζει η κατεύθυνση της εκτροπής του Αχελώου ποταμού, εκπρόσωποι του Ελληνικού Δημοσίου ζήτησαν σήμερα από την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας να αναβάλλει την εκδίκαση της υπόθεσης που αφορά στη νομιμότητα του ομώνυμου «φαραωνικού» έργου! Το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο δεν έκανε, ωστόσο, δεκτό το αίτημα του Δημοσίου για αναβολή και προχώρησε στην συζήτηση της υπόθεσης που απασχολεί την Ελληνική Δικαιοσύνη εδώ και 19 χρόνια!!! 
Οι εκπρόσωποι του Ελληνικού Δημοσίου υποβάλλοντας το αίτημά τους για αναβολή στην συζήτηση της υπόθεσης, υποστήριξαν ότι έχουν ...δρομολογηθεί εξελίξεις στο έργο της εκτροπής του Αχελώου. Όπως είπαν επανασχεδιάζεται και αλλάζει η κατεύθυνση  της εκτροπής και πρόκειται να συνταχθούν νέες περιβαλλοντικές μελέτες. Επίσης, ανέφεραν ότι δεν θα υπάρξει υποβάθμιση του περιβάλλοντος και ότι θα μειωθεί η εκτροπή των υδάτων στα 250 εκατομμύρια κυβικά νερό, από τα 600 εκατ. τα οποία ήταν προγραμματισμένα. 
Προσφυγές για το θέμα της εκτροπής του Αχελώου ποταμού έχουν καταθέσει στο ΣτΕ το «Παγκόσμιο Ταμείο για τη Φύση – WWF Ελλάς», η «Ελληνική Εταιρεία για την Προστασία του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς», η Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων νομού Αιτωλοακαρνανίας και οι Δήμοι Μεσολογγίου, Αιτωλικού και Ινάχου. Δια των νομικών τους παραστατών, οι προσφεύγοντες χαρακτήρισαν το αίτημα για αναβολή που υπέβαλλε το δημόσιο «προσχηματικό» και ζήτησαν να μην αναβληθεί συζήτηση των προσφυγών τους. 
Μάλιστα, τόνισαν ότι το Δημόσιο θα έπρεπε να ήταν εκείνο που ζητά την συζήτηση της υπόθεσης και την έκδοση απόφασης και ειδικά μετά την απάντηση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επί των προδικαστικών ερωτημάτων που του είχε θέσει  η Ολομέλεια του ΣτΕ. Με τον τρόπο αυτό, όπως ανέφεραν, θα μπορούσαν να λάβουν υπόψη την απόφαση του δικαστηρίου στο νέο σχεδιασμό του έργου. 
Το έργο εκτροπής του Αχελώου είχε «παγώσει» το 2010 με απόφαση Αναστολής της Ολομέλειας τους ΣτΕ, ενώ περίπου ενάμιση χρόνο μετά, τον Απρίλιο του 2011, το Ανώτατο Δικαστήριο επέτρεψε να συνεχιστούν τα έργα συντήρησης της σήραγγας του Αχελώου ποταμού, υπό συγκεκριμένες όμως προϋποθέσεις. 
Η Ολομέλεια, που αναμένεται να εκδώσει την σχετική απόφασή της τους προσεχείς μήνες, θα πρέπει με αυτή να απαντά, μεταξύ άλλων αν είναι νόμιμο ή όχι το σχέδιο μεταφοράς υδάτων του Αχελώου ποταμού και ποιες είναι οι συνέπειες των έργων στο περιβάλλον τόσο  του Αχελώου όσο και  της ευρύτερης περιοχής. 
Η υπόθεση της εκτροπής του Αχελώου έχει απασχολήσει την Ολομέλεια του ΣτΕ  έτη 1994, 2000, 2005, 2006, 2009, 2010 και 2011. Μάλιστα, τον Οκτώβριο του 2009 στάλθηκαν από την  Ολομέλεια 14 ερωτήματα στο Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων τα οποία και απαντήθηκαν τον Σεπτέμβριο του 2012.
Όπως προκύπτει με βάση την απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η εκτροπή, με τον τρόπο που σχεδιάσθηκε και εγκρίθηκε από τη Βουλή των Ελλήνων το 2006, παραβιάζει την ευρωπαϊκή περιβαλλοντική νομοθεσία. Ειδικότερα στην απόφαση επισημαίνεται ότι τα σχέδια διαχειρίσεως των λεκανών απορροής ποταμού δεν έγιναν με τη διαδικασία που προβλέπει η ΕΕ, με βάση την οδηγία 2000/60.
Σύμφωνα με την απόφαση με την του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην περίπτωση κατά την οποία, ένα σχέδιο εκτροπής πρέπει να υλοποιηθεί για επιτακτικούς λόγους σημαντικού δημοσίου συμφέροντος -ακόμη κι αν είναι αρνητική η εκτίμηση για τις επιπτώσεις στο περιβάλλον και εφόσον δεν υφίστανται εναλλακτικές λύσεις -το κράτος μέλος οφείλει, όπως αναφέρει το Δικαστήριο, να λάβει κάθε αναγκαίο αντισταθμιστικό μέτρο ώστε να εξασφαλισθεί η προστασία της συνολικής συνοχής της περιοχής Natura.
Σύμφωνα με το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης η ύδρευση και η άρδευση συνιστούν λόγους «σημαντικού δημόσιου συμφέροντος» οι οποίοι μπορούν, καταρχήν, να δικαιολογήσουν σχέδιο εκτροπής ύδατος ελλείψει εναλλακτικών λύσεων. Αντιθέτως, η υλοποίηση σχεδίου εκτροπής ύδατος το οποίο έχει επιβλαβείς συνέπειες για την ακεραιότητα ενός "Τόπου Κοινοτικής Σημασίας" μπορεί να δικαιολογηθεί μόνο με την επίκληση λόγων οι οποίοι συνδέονται με την υγεία των ανθρώπων και με θετικές συνέπειες πρωταρχικής σημασίας για το περιβάλλον. Η ύδρευση περιλαμβάνεται, καταρχήν, μεταξύ των λόγων που συνδέονται με την υγεία των ανθρώπων. Όσον αφορά την άρδευση, το Δικαστήριο κρίνει ότι δεν αποκλείεται, υπό ορισμένες περιστάσεις, αυτή να έχει θετικές συνέπειες πρωταρχικής σημασίας για το περιβάλλον. Άρα εναπόκειται στο Ελληνικό ΣτΕ να κρίνει τελικά αν θίγεται η ακεραιότητα των "Τόπων Κοινοτικής Σημασίας της περιοχής του Αχελώου" καθώς το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων αφήνει ανοιχτό ένα παραθυράκι σχετικά με το αν η άρδευση συνδέεται με την υγεία των ανθρώπων.
Έτσι η Ολομέλεια του ΣτΕ καλείται πλέον να αποφανθεί επί πέντε βασικών ζητημάτων που έχουν να κάνουν: 
1)  με το εάν παραβιάζεται ή όχι η αρχή της βιώσιμης ανάπτυξης που κατοχυρώνεται με το άρθρο 24 του Συντάγματος, 
2) με την νομιμότητα ή όχι του σχεδίου μεταφοράς υδάτων του Αχελώου ποταμού προκειμένου να εξυπηρετηθούν νέες ανθρώπινες δραστηριότητες που σχετίζονται κυρίως με την γεωργία και την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, 
3)  με την νομιμότητα ή μη της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΕΠ), 
4) με τον έλεγχο του εάν τα έργα έχουν θετικές συνέπειες πρωταρχικής σημασίας στο περιβάλλον τόσο του Αχελώου όσο και της ευρύτερης περιοχής και 
5) με το εάν είναι αξιόπιστα και επικαιροποιημένα τα στοιχεία και δεδομένα για την ορνιθοπανίδα των Ζωνών Ειδικής Προστασίας (ΖΕΠ) και των Τόπων Κοινοτικής Σημασίας (δίκτυο Natura 2000).




http://konstantinosdavanelos.blogspot.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...