Τετάρτη, 25 Μαΐου 2011

Η ...επανεκκίνηση της Ιόνιας άργησε


Όλα δείχνουν ότι θα περάσουν αρκετοί μήνες

Απαισιόδοξες είναι όλες οι προβλέψεις για την ...επανεκκίνηση κατασκευής της Ιόνιας οδού και θα χρειαστούν, καλώς εχόντων των πραγμάτων, αρκετοί μήνες για να ξαναδούμε εργοτάξιο σε λειτουργία από Γιάννινα μέχρι Αντίρριο.Το πρόβλημα με τη χρηματοδότηση του παραχωρησιούχου από τις τράπεζες δεν φαίνεται να ξεπερνιέται, παρά τις προσπάθειες του υπουργείου Υποδομών και τις...διαπραγματεύσεις που έγιναν, ως τώρα αποτέλεσμα δεν υπάρχει.Τελευταία δεν ασκείται αι κανενός είδους πίεση προς την κυβέρνηση από φορείς, βουλευτές και την αυτοδιοίκηση, προφανώς διαπιστώνουν όλοι ότι δεν έχει νόημα...Η πιο πρόσφατη αναλυτική αναφορά του υφυπουργού Γιάννη Μαγκριώτη ήταν σε απάντηση του προς δέκα βουλευτές (του ΠΑΣΟΚ οι 9 και ο ανεξάρτητος Β. Παπαχρήστος) της Αιτωλοακαρνανίας, Ηπείρου, Λευκάδας και Κέρκυρας, προ διμήνου περίπου και απλά κρατήσαμε όλοι την δήλωση ότι «σύντομα θα υπάρξουν απαντήσεις και επανεκκίνηση της κατασκευής της Ιόνιας Οδού».Αυτό το ... σύντομα διαρκεί πολύ και οδηγεί το έργο σε νέα μεγάλη καθυστέρηση και φυσικά εκτός χρονοδιαγράμματος που ήταν το 2013.

Θα χρειαστούν μήνες
Μέχρι να τροποποιηθεί η σύμβαση και να κυρωθεί εκ νέου από τη βουλή με όσα νέα στοιχεία (για διόδια κλπ) και χρόνους θα προβλέπει θα περάσουν μήνες, όπως εκτιμούν οι γνωρίζοντες τη διαδικασία και ως εκ τούτου εργοτάξια θα ξαναστηθούν σταδιακά και ανάλογα με τις διαθέσιμες εκτάσεις, μάλλον προς το τέλος του έτους...Η εικόνα κατά μήκος του οδικού άξονα, κινούμενος κανείς από την κατ΄ ευφημισμόν εθνική οδό Ιωαννίνων-Αντιρρίου, (με τις παρακάμψεις να αποτελούν...όαση στο χάος) είναι αποκαρδιωτική και ενδεικτική της εγκατάλειψης του έργου. Αν εξαιρέσει κανείς την παράκαμψη Αγρινίου και αυτή της Άρτας-Φιλιππιάδας που έχουν δοθεί στην κυκλοφορία, ουσιαστικά μόνο τμήματα που κατασκευάστηκαν ως δημόσια έργα αποτελούν σήμερα την Ιόνια οδό.Ζητούμενο για τους Ηπειρώτες είναι να μην μείνει λειψή η Ιόνια και να γίνει κάτι και για το...ορφανό τμήμα μέχρι Κακαβιά, αν και οι προβλέψεις δείχνουν κατασκευή μόνο μέχρι την βιομηχανική περιοχή, από το τέλος της παραχώρησης.

Χωρίς εργοτάξια εδώ και μήνες
Το μοναδικό, τελευταίο, ενεργό εργοτάξιο στην Ιόνια ήταν στο τμήμα Αμφιλοχία-Μενίδι, το οποίο έκλεισε (ΤΕΡΝΑ) προ μηνών και επίσης σταμάτησε μετά την ολοκλήρωση της διάνοιξης της σήραγγας κι αυτό στην Αμπελιά και ότι υπήρχε στην περιοχή από Γοργόμυλο Πρέβεζας μέχρι Σκλίβανη (η Ισπανική FERROVIAL).Στο κομμάτι αυτό και ειδικότερα στο νομό Ιωαννίνων εργοτάξιο υπήρχε στην περιοχή της Μυροδάφνης σε μήκος 3 χιλιομέτρων και σε δημόσια έκταση.Βέβαια το κομμάτι της Ηπείρου πρέπει να παραδοθεί τελευταίο χρονικά, το 2013, (ποιος το πιστεύει σήμερα αυτό;) όμως η μη ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων και η παύση εργασιών άλλα δείχνουν...ενώ πρέπει να ξεπεραστούν προβλήματα στο τμήμα μέχρι Αμπελιά.

Λύση για την Κλόκοβα

Νοτιότερα υπάρχει βέβαια το μεγάλο πρόβλημα της Κλόκοβας (Παλιοβούνα) με την απόφαση αναστολής εργασιών από το ΣτΕ.«Όσον αφορά στην Κλόκοβα, όλα τα κόμματα είχαν τονίσει πως η λύση που έδινε η Ν.Δ ήταν επικίνδυνη για λόγους οδικής ασφάλειας, και πως με την πρώτη προσφυγή στο ΣτΕ θα προέκυπτε αρνητική απάντηση λόγω προστασίας του περιβάλλοντος», ανέφερε ο υφυπουργός Υποδομών στην απάντηση του στους δέκα βουλευτές, προσθέτοντας όμως ότι το υπουργείο έχει βρει τις τεχνικές λύσεις αλλά αυτές πρέπει να συμφωνηθούν και με τους παραχωρησιούχους, και να ενταχθούν στο σύνολο των αλλαγών που θα έρθουν προς κύρωση στη Βουλή...Ουσιαστικά το έργο σε όλο το μήκος του δεν έχει ούτε ένα έτοιμο τμήμα να...επιδείξει και όλα τα χρονοδιαγράμματα που είχαν τεθεί για την τμηματική παράδοση έχουν βγει προ πολλού εκτός.Όπως προέκυπτε από την απάντηση του κ. Μαγκριώτη στους δέκα βουλευτές, έως το τέλος Δεκεμβρίου του 2010, είχε πραγματοποιηθεί το 49% του έργου που ήταν προγραμματισμένο να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2010 και πρόκειται για διάσπαρτα τμήματα στην Αιτωλοακαρνανία μετά την παράκαμψη Αγρινίου προς Αντίρριο και στην Αμφιλοχία.

Οι απαλλοτριώσεις έκαναν τη ζημιά τους...

Ως προς τις μεγάλες καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις που προβάλλονται ως μια από τις αιτίες που οι τράπεζες ανέστειλαν τη χρηματοδότηση, έχουν πλέον προχωρήσει σε μεγάλο βαθμό, όμως δεν αρκεί μόνο αυτό.Ο νόμος 3555/07 με τον οποίο κυρώθηκε η Σύμβαση Παραχώρησης του έργου, προέβλεπε ως προθεσμία παράδοσης των απαλλοτριωμένων εκτάσεων στον Παραχωρησιούχο, τους 12 μήνες από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της Σύμβασης Παραχώρησης. Αυτή η προθεσμία του ενός έτους έληξε από τις 19 Δεκεμβρίου 2008,, χωρίς να γίνει η απαλλοτρίωση όλων των εκτάσεων ή έστω των περισσοτέρων.Η πρόβλεψη από το πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ και τη Ν.Δ αποδείχτηκε πέρα για πέρα λανθασμένη, ενώ και οι μελέτες πήγαν πίσω, το ίδιο και οι αδειοδοτήσεις από τις αρμόδιες υπηρεσίες και τα δίκτυα κοινής ωφελείας που έπρεπε να μεταφερθούν.

Η αναστολή χρηματοδότησης σταμάτησε το έργο

Η διακοπή της χρηματοδότησης του παραχωρησιούχου από τις δανείστριες τράπεζες, οδήγησε τον κατασκευαστή στην αναστολή των εργασιών.Οι τράπεζες ανέστειλαν προσωρινά, τη χρηματοδότηση στις τέσσερις από τις πέντε παραχωρήσεις, μεταξύ των οποίων και την Ιόνια Οδό, επικαλούμενες τις καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις κ.λ.π., όπως επίσης την οικονομική κρίση και τη μείωση των εσόδων, λόγω των προβλημάτων με το κίνημα πολιτών που δεν δέχονται να πληρώσουν τα διόδια.Σύμφωνα με όσα υποστήριζε ο κ. Μαγκριώτης, το μίγμα χρηματοδότησης με τη συμμετοχή των τραπεζών, για το πρόγραμμα των πέντε αυτοκινητοδρόμων που εκτελούνται με συμβάσεις παραχώρησης, προβλέπει μία δαπάνη για την κατασκευή τους που φτάνει τα 8,7 δις ευρώ. Στο ποσό αυτό η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου φθάνει τα 2,3 δις ευρώ. Ακόμη 2,3 δις ευρώ αντιστοιχούν σε έσοδα από διόδια, 3,3 δις ευρώ είναι κεφάλαια από τραπεζικά δάνεια, και 800 εκατομμύρια ευρώ είναι τα ίδια κεφάλαια των παραχωρησιούχων.

Δεν είχαν καμιά ουσιαστική δικαιολογία
«Το υπουργείο έχει καλέσει τις τράπεζες να σταματήσουν την προσωρινή αναστολή των χρηματοδοτήσεων γιατί δεν υπάρχει καμία ουσιαστική δικαιολογία», ανέφερε επιπλέον ο υφυπουργός Υποδομών, και υπογράμμιζε ότι «οι τράπεζες δεν έχουν τη δυνατότητα και το δικαίωμα να τεκμηριώσουν ευθύνη στο δημόσιο, δεδομένου ότι έχει εκπληρώσει όλες τις υποχρεώσεις του».Επίσης, ο κ. Μαγκριώτης διαβεβαίωνε ότι δεν υπήρχε καμία οφειλή του Δημοσίου προς τον παραχωρησιούχο, και ότι μετά από σειρά ενεργειών οι απαλλοτριώσεις έχουν προχωρήσει και μπορούν να αναπτυχθούν παντού κατασκευαστικά μέτωπα.
Τέτοια θετική εξέλιξη για την ώρα δεν υπάρχει...απλά χάνεται χρόνος και πάει πίσω με άγνωστες επιπτώσεις ένα έργο που είχε όλες τις προϋποθέσεις να ολοκληρωθεί στην ώρα του.

ΝΕΟΙ ΑΓΩΝΕΣ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...